כמה פעמים בחייך מצאת את עצמך בשיחת טלפון מאישתך המבקשת  שתקפוץ למכולת  בדרך חזרה מחדר הכושר, אתה עונה שאין בעיה ואז קולט שיצאת בלי ארנק ? …

מן הסתם, כנראה שלא פעם נתקלת במצב בו הנך חייב לבצע רכישה פיזית בבית עסק אולם אמצעי התשלום אינו  ברשותך.
עולם התשלומים  משתנה,
בקרוב, כאשר תקבל שיחה  כזאת ,  תוכל להיכנס ולרכוש באמצעות הסמארטפון.

ואיך כל זה יקרה ?

החל מ-11/19 הכריז בנק ישראל על מעבר בשלבים של השוק הישראלי לתקן EMV. ראשי תיבות של 3 חברות האשראי הבינלאומיות(  Europay, MasterCard, Visa) .

מהו תקן EMV?

 EMV הוא תקן בינלאומי לביצוע עסקאות בצורה חכמה ומאובטחת בכרטיס אשראי חכם בעל שבב אלקטרוני. מסוף התשלום בבית העסק קורא את השבב האלקטרוני שעל גבי כרטיס האשראי כתחליף לקריאת הפס המגנטי. עסקה במכשיר זה דורשת הכנסת כרטיס האשראי ל"קורא" מיוחד והקשת קוד סודי (בדומה למשיכת כספים בכספומט) או באמצעות הצמדת הכרטיס למסוף בעסקאות עד 300 ₪  ללא מגע יד אדם, פעולה הנעשית בטכנולוגיית NFC ( near field communication).

טכנולוגיית ה NFC מאפשרת לבצע תשלום בבתי עסק בכרטיסי אשראי על ידי הצמדת הכרטיס למסוף חכם. עם כניסתם של ארנקים דיגיטלים כגון: Apple Pay, Samsung Pay, google Pay, Garmin Pay או ארנקים דיגיטלים אחרים יתאפשר שימוש במכשיר הסמארטפון והשעון החכם, על ידי הצמדתם למסוף לצורך ביצוע התשלום – בביצוע עסקאות מסוג זה כרטיס האשראי או הסמארטפון משדר את פרטי הכרטיס בצורה חכמה וברמת אבטחה גבוהה  ע"י שמירת הכרטיס כ-  token בהתאם לתקן המחמיר של  PCIDSS, בכך מתייתר למעשה השימוש בארנק המוכר ובכרטיס אשראי פיזי.

ומה יקרה בישראל ?

 ההערכה היא שהמעבר ל-EMV  ואפשרות הפעלת טכנולוגיית NFC , תאפשר כניסתם של שחקנים בינלאומיים בעלי ארנקי תשלום כדוגמת אפל, גוגל,פייסבוק ועוד…. ההערכה הינה כי אפל תכנס לשוק הישראלי עד לסוף שנת 2020 וארנקים נוספים אשר קיימים בישראל או בשלבי הקמה יתמכו  בטכנולוגיית NFC מה שיאפשר עד סוף השנה שימוש נרחב בתשלום בסמארטפון הן עבור לקוחות אפל והן עבור משתמשי  אנדרואיד.

מה צריך כדי שזה יצליח?

בנק ישראל הגדיר 3 שלבים למעבר ל-EMV בישראל :

שלב 1  – החל מה-30 לנובמבר 2020, יעברו בתי עסק גדולים שמחזור הפעילות שלהם בנוכחות כרטיסי חיוב עלה על 100 מיליון ₪ בשנת 2019. בנוסף, יעברו כלל בתי העסק הפיזיים שבמועד זה מצוידים במסוף המותאם הן מבחינת החומרה והן מבחינת התוכנה.

שלב 2  – החל מה-31 ביולי 2021,   יסלקו עסקאות בנוכחות כרטיס חכם רק ב-EMV  מלא בכל בתי העסק הפיזיים

שלב 3 – החל מה- 31 ביולי 2022, יסלקו עסקאות שנעשו בנוכחות כרטיס חכם במשאבות דלק או בבתי עסק שבהם עסקאות ללא נוכחות כרטיס מהווים מעל 90% מעסקות.

בימים אילו נמצאים גופים רבים בישראל בתהליכים של התאמת מערכות הארגון למעבר ל-EMV.

למעבר ל EMV, קיימות  משמעויות רבות ומורכבות המצריכות התאמות בפתרון הקיים , על כן אפיון התהליך והמשמעויות הוא קריטי. ברוב המקרים יש להתייחס לנקודות חשובות החל מהתאמת המקום   הפיזי  להתקנת מסופים דרך הקמת תשתיות בחנויות / סניפים המנגישים את פתרון התשלום ועד להתאמת  המערכות הפנים ארגוניות  בשילוב חברת ה-PSP  ( במידה  ומשתמשים בשירותים של גוף כזה)  ואינטגרציה מלאה לצורך הטמעת הפתרון המלא.

אנו בחברת High Value  מלווים ארגונים עסקיים מגוונים בתהליך זה כבר תקופה ומאפשרים להם לבצע את התהליך בצורה מהירה יותר תוך חסכון בעלויות ושיפור חווית השירות ללקוחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.